Dietetyk Radosław Bernat - zdjęcie profilowe
Dietetyk
mgr inż. Radosław Bernat
Zdrowe odżywianie - produkty dietetyczne
Telefon 504 428 093 do dietetyka we Wrocławiu 504 428 093
Email - radekbernat@4slim.pl - dietetyk online radekbernat@4slim.pl

Blog - Dietetyk Radosław Bernat

Polskie superfoods

Polskie superfoods

Mianem superfoods nazywamy żywność nieprzetworzoną pochodzenia naturalnego, posiadającą bogatą gamę składników mineralnych, w ilościach o udokumentowanym pozytywnym wpływie na organizm człowieka. Czy oznacza to jednak, że musimy wydawać na nie majątek?

Wśród produktów dostępnych w Polsce, wykazujących wyjątkowy wpływ na zdrowie możemy wyróżnić m.in.:
1. Siemię lniane, alternatywę dla nasion chia. Jest ono bogatym źródłem kwasów omega 3 (odpowiedzialnych m.in. za obniżenie poziomu złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi), lignanów ( poprawiających prace jelit, przeciwdziałających nowotworom oraz chorobom serca), magnezu oraz wapnia.

2. Rokitnika i aronię , które są równie bogatym źródłem witaminy C co jagoda goi lub acai. Dodatkowo rokitnik zawiera duże ilości witaminy E i K oraz flawonoidów i beta-karotenu, które są silnymi antyoksydantami. Natomiast aronia jest świetnym źródłem witaminy E, prowitaminy A oraz witamin z grupy B i składników mineralnych (t.j. molibden, mangan, miedź, bor, kobalt oraz jod).

3. Kasza jaglana jest bezglutenowa, zawiera dobrze przyswajalne białko, witaminy z grupy B, żelazo, miedź i cenną dla skóry krzemionkę. Jest lekkostrawna, wspomaga walkę z infekcjami, działa rozgrzewająco, wzmacniająco, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Jej właściwości sprawiają, że jest idealną alternatywą dla komosy ryżowej.

4. Orzech włoski uznawany jest za najzdrowszego przedstawiciela tej grupy. 3 orzechy włoskie zaspokajają zapotrzebowanie na kwasy omega 3, wspomagające pracę mózgu i układu krwionośnego. Jest również bogatym źródłem wartościowego białka, kwasu foliowego, magnezu, fosforu oraz antyoksydantów (polifenoli, witaminy E) oraz kwasu elagowego, który wpływa na odporność organizmu.

Superfoods niekoniecznie muszą być drogie. Mogą być to produkty lokalne, dostępne w każdym sklepie, wykazujące właściwości prozdrowotne dorównujące produktom o egzotycznym pochodzeniu i nietypowym wyglądzie.