Dietetyk Radosław Bernat - zdjęcie profilowe
Dietetyk
mgr inż. Radosław Bernat
Zdrowe odżywianie - produkty dietetyczne
Telefon 504 428 093 do dietetyka we Wrocławiu 504 428 093
Email - radekbernat@4slim.pl - dietetyk online radekbernat@4slim.pl

Cukier = biała śmierć

W pierwszych moich artykułach przedstawiłem pokrótce Najważniejsze zasady odżywiania, teraz postaram się każdy punkt szczegółowo omówić.Dieta niskowęglowodanowa

Cukier aktualnie jest wszechobecny praktycznie we wszystkich produktach spożywczych, zaczynając od słodyczy a kończąc na pieczywie. Cukier to nic innego jak sacharoza, czyli disacharyd składający się z glukozy i fruktozy. Wszystkie węglowodany (podstawowy składnik żywności min skrobia, celuloza, glikogen itd.) w przewodzie pokarmowym są trawione i rozkładane do cukrów prostych (min. glukozy) i w takiej postaci są wchłaniane oraz transportowane bezpośrednio do krwi.

Oczywiście cukier jest potrzebny naszemu organizmowi min. do wytwarzania energii oraz reguluje wiele procesów, natomiast w nadmiarze może wyrządzać nam wiele krzywdy. Za stan ten odpowiedzialna jest insulina uwalniana w dużej ilości z trzustki po spożyciu węglowodanów, powoduje ona min. magazynowanie cukrów w postaci glikogenu i kwasów tłuszczowych, blokuje hormon glukagon odpowiedzialny za spalanie tłuszczy, osłabia układ immunologiczny, itd.

Nadmierna podaż cukru może powodować oprócz cukrzycy i otyłości również wzrost poziomu cholesterolu, nadciśnienie i wiele innych powikłań.

Prawidłowy poziom cukru powinien wynosić 87 mg/dL, natomiast insuliny poniżej 5.

Obniżanie zawartości cukrów w diecie musimy robić powoli, aby nasz organizm nie zareagował autoagresyjnie (bóle i zawroty głowy, mdłości oraz inne poważniejsze przypadłości). Stopniowe zmniejszanie liczby węglowodanów o ok. 10-20 gram dziennie w przeciągu tygodnia, oraz częste (co 2-3h) i regularne spożywanie posiłków pomoże nam zapobiec tym niekorzystnym zjawiskom.

Głównym i najgorszym źródłem węglowodanów są wszelkiego rodzaju słodycze (czekolady, batony, cukierki, ciasta, ciasteczka itd.), cukier, słodkie napoje i soki owocowe, warzywne. Kolejnym znaczącym źródłem są same owoce i warzywa, płatki śniadaniowe. Ostatnim , najmniej inwazyjnym, jednakże też niebezpiecznym w dużej ilości: węglowodany pochodzące z produktów mącznych (pieczywo, kluski, makarony, sosy, zupki instant, itd.), ziemniaków, kasz, przekąsek słonych itp.
Dieta niskowęglowodanowaProbiotykiNietolerancja laktozyEndometrioza, a dietaZespół policystycznych jajników (PCOS)Dieta low FODMAPSubstancje wspomagające prawidłową glikemięOperacja bariatrycznaMigrenowe bóle głowyInsulinoopornośćStany zapalne trzustkiMarskość wątrobyZespół metabolicznyNieswoiste choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i choroba Leśniowskiego-Crohna (CD)Choroby neurodegeneracyjne mózgu - Alzheimer i ParkinsonReumatoidalne zapalenie stawów (RZS)Kamica żółciowaCeliakiaKamica nerkowa i moczowodowaAlergia i nietolerancja pokarmowaNiedożywienieChoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicyOsteoporoza i jej związek z żywieniemŻywność, która może chronić przed nowotworamiNapary roślinne wspierające pracę organizmuDieta w depresjiNiedoczynność tarczycy z Hashimoto - a dietaChoroba refluksowa żołądkowo-przełykowa (refluks)Jak zwiększyć biodostępność żelaza w diecieDna moczanowa a dietaDieta dla Kobiet w ciążyCukrzyca – strzeż się!Cholesterol - czy słusznie oskarżony?Gospodarka hormonalna pod lupąMechanizm tycia i chudnięciaŻywienie kobiet karmiących piersiąChoroby dietozależneŻywienie Dzieci w wieku szkolnymCeliakia - jedna z najczęstszych nietolerancji pokarmowychNietolerancja laktozy u osób dorosłychPrzyczyny otyłościAlkohol a odchudzanieCukier = biała śmierćDieta a forma włosów i skóryDieta antynowotworowa wg GersonaZespół jelita nadwrażliwego a dietaJak przytyć? Porady i dieta dla chudych.Odchudzanie - Fakty, mity i stereotypyDieta przy Atopowym Zapaleniu Skóry (AZS)Najważniejsze zasady odżywianiaZdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej