Dietetyk Radosław Bernat - zdjęcie profilowe
Dietetyk
mgr inż. Radosław Bernat
Zdrowe odżywianie - produkty dietetyczne
Telefon 504 428 093 do dietetyka we Wrocławiu 504 428 093
Email - radekbernat@4slim.pl - dietetyk online radekbernat@4slim.pl

Niezwykle ważna witamina B12

Witamina B12 (kobalamina) jest witaminą niezwykle istotną w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Obowiązkowo powinna się ją dostarczać wraz z pożywieniem.
Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie i występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Kobalamina jest niezbędna do prawidłowej produkcji czerwonych krwinek krwi. Odpowiada za zachowanie prawidłowych funkcji neurologicznych oraz prawidłową syntezę kwasu deoksyrybonukleinowego- DNA, oraz kwasu rybonukleinowego- RNA w erytroblastach. Witamina ta bierze udział w metabolicznych przemianach węglowodanów i tłuszczów, a także jest odpowiedzialna za tworzenie otoczki mielinowej oraz przekaźników nerwowych, czyli oddziałuje na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Osoby stosujące diety alternatywne, gdzie mięso zostało wyłączone z diety lub wszelkie produkty, w których skład wchodzą produkty pochodzenia zwierzęcego (dieta wegańska) mogą być narażone na znaczne deficyty tej witaminy. Przy długotrwałym niedoborze kobalaminy może to wywoływać negatywne skutki. Osoby w wieku starczym są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpień niedoborów witaminy B12, poprzez upośledzenie wchłaniania w odcinku jelitowym i zaburzenia uwalniania witaminy z białek wiążących. Niedobory i objawy kliniczne można redukowa, poprzez stosowanie terapii suplementacyjnej.

Produkt Zawartość kobalaminy w 100g produktu
Produkty mięsne
Wątroba wołowa 110 μg
Wątroba cielęca 60 μg
Wątroba drobiowa 35 μg
Wątroba wieprzowa 25 μg
Nerki wieprzowe 17 μg
Ryby
Szczupak 24 μg
Sardynka 14 μg
Śledź 13 μg
Makrela 9,70 μg
Pstrąg 5 μg
Sandacz 5 μg
Sery, jaja i mleko
Ser, salami pełnotłusty 2,20 μg
Ser, gouda tłusty 1,7 μg
Ser, brie pełnotłusty 1,7 μg
Jajo kurze całe 1,6 μg
Mleko spożywcze, 3,5% tłuszczu 0,4 μg


Grupy ryzyka:

Osoby starsze
Ryzyko występowania niedoborów witaminy B12, często występuje w grupie osób starszych. Powodem jest ogólne niedożywienie, a także problemy z przygotowywaniem posiłków, które są zbilansowane we wszystkie potrzebne składniki, mikro i makroelementy

Osoby z patologiami układu przewodu pokarmowego
Ludzie u których występują choroby żołądka i jelit, takie jak celiakia czy zespół Leśniewskiego-Crohna nie zawsze są zdolne do prawidłowej absorpcji witaminy B12 z pożywienia.

Osoby z niedokrwistością złośliwą
Osoby których dotyka niedokrwistość złośliwa (1-2% osób starszych), nie wykazują obecności czynnika wewnętrznego, co za tym idzie, nie są w stanie prawidłowo wchłaniać kobalaminy.

Wegetarianie i weganie
Wegetarianie i osoby stosujące inne restrykcyjne diety są w grupie podwyższonego ryzyka niedoborów witaminy B12 spowodowanego wyeliminowaniem mięsa, które jest głównym źródłem witaminy. Fortyfikowana żywność może być jedynym źródłem witaminy B12 w pożywieniu dla wegan i wegetarian i pozwala walczyć z niedoborami.

Kobiety ciężarne i karmiące na diecie wegetariańskiej
Kobalamina u ciężarnej kobiety przedostaje się przez łożysko i jest ona także obecna w mleku matki. Niemowlęta, których matki nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego mają bardzo ograniczone rezerwy witaminy B12. Nieleczone niedobory mogą powodować poważne zaburzenia neurologiczne. Konieczna jest suplementacja witaminy B12 w trakcie ciąży i okresie laktacji.

Artykuł został przygotowany przez praktykantkę
Dominikę Bednarz



Witamina B12
Źródła:
  1. Biernat J, Bronkowska M. 2014. Interakcje z lekami - istotnym wskazaniem suplementacji diety witaminą B12. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna: 47, 4, 857-864.
  2. Jarosz i red. 2017. Normy żywienia dla populacji Polski. Mirosław Jarosz: 170-173.
  3. Mziray M., Domagała P., Żuralska R., Siepsiak M. 2016. Witamina B12- skutki niedoboru, zasadność terapii i suplementacji diety u osób w wieku podeszłym. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu: 3, 48, 295-300.
  4. Kośmider A., Czaczyk K. 2010. Witamina B12- Budowa, biosynteza, funkcje i metody oznaczania. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość: 5 (72), 20.
  5. Selhub J., Jacques P., Dallal G., Choumenkovitch S., Rogers G. 2008. The use of a combination of blood concentrations of vitamins and their respective functional indicators to define folate and vitamin B12 status. Food and Nutrition Bulletin: 29,67–73
  6. Vitamin B12
  7. Conclusions of a WHO Technical Consultation on folate and vitamin B12 deficiencies
Dieta niskowęglowodanowaNiezwykle ważna witamina B12SIBO, czyli przerost bakteryjny jelita cienkiegoPorównanie diety niskowęglowodanowej i ketogenicznejKwasy tłuszczowe - kompendiumDieta wegetariańskaDieta, a stwardnienie rozsianePrzeciwutleniacze, czyli naturalni obrońcy organizmuDieta oraz problemy żywieniowe małych dzieciProbiotykiNietolerancja laktozyEndometrioza, a dietaZespół policystycznych jajników (PCOS)Dieta low FODMAPSubstancje wspomagające prawidłową glikemięOperacja bariatrycznaMigrenowe bóle głowyInsulinoopornośćStany zapalne trzustkiMarskość wątrobyZespół metabolicznyNieswoiste choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i choroba Leśniowskiego-Crohna (CD)Choroby neurodegeneracyjne mózgu - Alzheimer i ParkinsonReumatoidalne zapalenie stawów (RZS)Kamica żółciowaCeliakiaKamica nerkowa i moczowodowaAlergia i nietolerancja pokarmowaNiedożywienieChoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicyOsteoporoza i jej związek z żywieniemŻywność, która może chronić przed nowotworamiNapary roślinne wspierające pracę organizmuDieta w depresjiNiedoczynność tarczycy z Hashimoto - a dietaChoroba refluksowa żołądkowo-przełykowa (refluks)Jak zwiększyć biodostępność żelaza w diecieDna moczanowa a dietaDieta dla Kobiet w ciążyCukrzyca – strzeż się!Cholesterol - czy słusznie oskarżony?Gospodarka hormonalna pod lupąMechanizm tycia i chudnięciaŻywienie kobiet karmiących piersiąChoroby dietozależneŻywienie Dzieci w wieku szkolnymCeliakia - jedna z najczęstszych nietolerancji pokarmowychNietolerancja laktozy u osób dorosłychPrzyczyny otyłościAlkohol a odchudzanieCukier = biała śmierćDieta a forma włosów i skóryDieta antynowotworowa wg GersonaZespół jelita nadwrażliwego a dietaJak przytyć? Porady i dieta dla chudych.Odchudzanie - Fakty, mity i stereotypyDieta przy Atopowym Zapaleniu Skóry (AZS)Najważniejsze zasady odżywianiaZdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej