Superfruits

Czym są superfruits?
Są to owoce, które muszą mieć potwierdzone naukowo pozytywne oddziaływanie na organizm człowieka. Charakteryzują się m.in. wysoką zawartością witamin, przeciwutleniaczy, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i innych substancji korzystnie wpływających na zdrowie człowieka. Do tej grupy zaliczamy 11 owoców: mango, mangostan, żurawinę, jagody açai, jagody goi, rokitnik, guaranę, borówkę amerykańską, noni, granat, czerwone winogrono jednak grupa ta stale się powiększa (1).

Mango
Mango jest źródłem naturalnie występujących antyoksydantów zawierających fenole, karetonoidy, kwas askorbinowy i flawonoidy, zawiera również duże ilości witaminy A, witaminy E, żelaza i wapnia. 
Dzięki obecności naturalnych przeciwutleniaczy ma wpływ na zwiększenie odporności organizmu człowieka, może przeciwdziałać chorobom serca i nowotworom oraz działać korzystnie podczas leczenia anemii. Dodatkowo może wpływać pozytywnie na skupienie oraz nerwowość. Owoc mango wykazuje również silną aktywność przeciwrodnikową (2).

Żurawina
Żurawina jest źródłem witamin z grupy B, witaminy A, kwasu askorbinowego, składników mineralnych, kwasów organicznych, polifenoli roślinnych, fruktozy i fitosteroli. 
Może być pomocna w leczeniu problemów urologicznych oraz ułatwia
 oddawanie moczu podczas infekcji. Dzięki właściwościom antybakteryjnym może być cennym środkiem do utrzymania zdrowia dróg moczowych, ochrony przed infekcjami oraz zmniejszać ryzyko wystąpienia zakażenia układu moczowego o 20% (3). 
Spożywanie żurawiny może zapobiegać rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych dzięki dużej zawartości związków fenolowych o właściwościach przeciwutleniających (4).
Obecność antyoksydantów wpływa pozytywnie na układ nerwowy i zmniejsza ryzyko rozwoju Parkinsona poprzez obniżenie stresu oksydacyjnego. Suszone owoce żurawiny wykazują dużą zdolność do dezaktywacji wolnych rodników, które są przyczyną wielu groźnych chorób, takich jak nowotwory, miażdżyca czy choroby neurodegeneracyjne oraz przyśpieszają procesy starzenia się skóry (5).

Rokitnik
Owoce rokitnika są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, witaminy C, witamin z grupy B, związków fenolowych, fitosteroli, karotenoidów, składników mineralnych, kwasów tłuszczowych, w tym kwasu oleinowego, kwasu stearynowego, kwasu linolowego, kwasu palmitynowego i kwasu linolenowego (6).
Flawonoidy oraz kwasy fenolowe występujące w owocach rokitnika wykazują działanie antynowotworowe oraz mają działanie wzmacniające skurcz mięśnia sercowego, regulują pracę serca oraz zapobiegają niedokrwiennej chorobie serca i nadciśnieniu (7).
Rokitnik dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy wzmacnia odporność organizmu, działa ochronnie i odżywczo na skórę oraz chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego (7). 
Artykuł opracowany przez praktykanktę Natalię Lidwin

Superfruits

Bibliografia:
  1. Druri M. 2010. Superowoce. Przemysł spożywczy, 64(5), 12-16.
  2. Drużyńska B., Szymańska J., Ciecierska M., Derewianka D., Kowalska J., Majewska E. 2014. Składniki bioaktywne i właściwości przeciwrodnikowe wybranych owoców egzotycznych. Aparatura badawcza i dydaktyczna, 2, 169-174.
  3. Gryszczyńska A. 2010. Żurawina amerykańska (Vaccinium macrocarpon) – lek na problemy urologiczne. Przegląd Urologiczny, 63, 31-39.
  4. Bazylko A., Kozłowska-Wojciechowska M. 2007. Wpływ polifenoli z żurawiny na zdrowie człowieka. Czynniki Ryzyka, 4, 57-61.
  5. Drużyńska B., Sieradzka B., Majewska E., Kowalska J., Wołosiak R., Derewiaka D., Ciecierska D. 2016. Wybraneskładnikibioaktywne i właściwościprzeciwrodnikoweowocówżurawiny i fig suszonych. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 49 (3), 272-275.
  6. Bośko P., Biel W. 2017. Właściwości lecznicze rokitnika zwyczajnego (Hippophaë rhamnoides L.). Postępy Fitoterapii 18(1), 36-41.
  7. Ulanowska K., Skalski B., Olas B. 2018. Rokitnik zwyczajny (Hippophae rhamnoides L.) jako źródło związków o aktywności przeciwnowotworowej i radioprotekcyjnej. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 72, 240-252.
Dieta niskowęglowodanowaNiedokrwistośćZespół Jelita DrażliwegoSuperfruitsTężyczka utajonaIndeks insulinowy (IS)Niezwykle ważna witamina B12SIBO, czyli przerost bakteryjny jelita cienkiegoPorównanie diety niskowęglowodanowej i ketogenicznejKwasy tłuszczowe - kompendiumDieta wegetariańskaDieta, a stwardnienie rozsianePrzeciwutleniacze, czyli naturalni obrońcy organizmuDieta oraz problemy żywieniowe małych dzieciProbiotykiNietolerancja laktozyEndometrioza, a dietaZespół policystycznych jajników (PCOS)Dieta low FODMAPSubstancje wspomagające prawidłową glikemięOperacja bariatrycznaMigrenowe bóle głowyInsulinoopornośćStany zapalne trzustkiMarskość wątrobyZespół metabolicznyNieswoiste choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i choroba Leśniowskiego-Crohna (CD)Choroby neurodegeneracyjne mózgu - Alzheimer i ParkinsonReumatoidalne zapalenie stawów (RZS)Kamica żółciowaCeliakiaKamica nerkowa i moczowodowaAlergia i nietolerancja pokarmowaNiedożywienieChoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicyOsteoporoza i jej związek z żywieniemŻywność, która może chronić przed nowotworamiNapary roślinne wspierające pracę organizmuDieta w depresjiNiedoczynność tarczycy z Hashimoto - a dietaChoroba refluksowa żołądkowo-przełykowa (refluks)Jak zwiększyć biodostępność żelaza w diecieDna moczanowa a dietaDieta dla Kobiet w ciążyCukrzyca – strzeż się!Cholesterol - czy słusznie oskarżony?Gospodarka hormonalna pod lupąMechanizm tycia i chudnięciaŻywienie kobiet karmiących piersiąChoroby dietozależneŻywienie Dzieci w wieku szkolnymCeliakia - jedna z najczęstszych nietolerancji pokarmowychNietolerancja laktozy u osób dorosłychPrzyczyny otyłościAlkohol a odchudzanieCukier = biała śmierćDieta a forma włosów i skóryDieta antynowotworowa wg GersonaZespół jelita nadwrażliwego a dietaJak przytyć? Porady i dieta dla chudych.Odchudzanie - Fakty, mity i stereotypyDieta przy Atopowym Zapaleniu Skóry (AZS)Najważniejsze zasady odżywianiaZdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej
Opinie o mnie  |  Zamów dietę