Dietetyk Radosław Bernat - zdjęcie profilowe
Dietetyk
mgr inż. Radosław Bernat
Zdrowe odżywianie - produkty dietetyczne
Telefon 504 428 093 do dietetyka we Wrocławiu 504 428 093
Email - radekbernat@4slim.pl - dietetyk online radekbernat@4slim.pl

Jak przytyć? Porady i dieta dla chudych.

Co zadziwiające dużo dostaje zapytań od osób, które nie chcą schudnąć, a wręcz przeciwnie chcą przytyć, nabrać masy i kształtów. Postaram się, zatem opisać sposoby i porady potrzebne do nabrania ciałka. Wiele osób niesłusznie myśli, iż osoby chcące przytyć są „dziwni” i że to nie jest nic trudnego. Jednakże jest to dla wielu osób bardzo poważna sprawa, która sprawia wiele kompleksów i wymaga wiele pracy nad sobą. Tycie jak i odchudzanie jest procesem długotrwałym, dlatego tylko przez staranną i systematyczną pracę możemy osiągnąć sukces.

  1. Po pierwsze, jak łatwo się domyśleć należy więcej jeść. Osoby chude mają przyśpieszoną przemianę materii, dzięki czemu potrzebują więcej energii dostarczanej z pożywieniem. Jak to zrobić? Należy stopniowo każdego dnia starać się zwiększać wielkości lub liczbę posiłków zaczynając np. od zjedzenia dodatkowego jabłka, kanapki, większej porcji makaronu, czy ryżu. W przypadku braku apetytu należy go pobudzać posiłkami takimi jak: kwaśne owoce, warzywa, jogurty itp..
  2. Należy jeść często i regularnie, tzn. 5-6 posiłków dziennie w odstępach max 2-3 godzinnych. Wykorzystujemy wtedy w pełni wszystkie dostarczane składniki pokarmowe. Należy do szkoły czy pracy robić sobie kanapki, zabierać owoce, czy nabiał. Nie możemy odpuszczać sobie żadnego posiłku szukając wymówek tj. "nie chce mi się robić kanapek do pracy", "nie chce mi się robić kolacji" etc.
  3. Powinno dostarczać się zdrowych i odżywczych posiłków. Wbrew stereotypom nie powinny to być puste kalorie w postaci słodyczy, czy słodkich napojów (powodują tylko zapychanie i hamują apetyt). Najlepiej jeść dużo białka ( budują mięśnie), węglowodanów (dostarczają energii) oraz tłuszczy ( regulują wiele procesów i przyśpieszają budowę mięśni po przez produkcję hormonów).

    Produkty, których nie może zabraknąć w diecie:
    • mięso, wędliny, podroby
    • ryby
    • mleko, sery, śmietana, masło, jogurty itp.
    • jaja
    • owoce i warzywa głównie banany, winogrona, śliwki, truskawki, kukurydza,
    • nasiona strączkowe groch, fasola, soja
    • orzechy włoskie, laskowe, arachidowe itp. słonecznik, migdały
    • produkty węglowodanowe, pieczywo, makarony, kasze, ryż, ziemniaki itp.
    • tłuszcze: tran, oliwa, smalec itp.
  4. Dla przyśpieszenia efektów nabierania masy można suplementować się szeroko dostępnymi odżywkami białkowo-węglowodanowymi.
  5. Należy pić dużo wody, żeby nie odwodnić organizmu oraz żeby napompować mięśnie.
  6. Co najważniejsze trzeba ćwiczyć!!! Najlepiej siłowo, a mniej aerobowo. Można korzystać z siłowni lub ćwiczyć w domu z wykorzystaniem różnego rodzaju ćwiczeń. Aktywność fizyczna zwiększa apetyt i zapotrzebowanie na składniki pokarmowe dzięki czemu pożywienie nie odkłada się nam w postaci tkanki tłuszczowej a tkanki mięśniowej - wyglądamy zdrowo i czujemy się lepiej ;-)

Życzę wszystkim powodzenia.
Dieta niskowęglowodanowaDieta oraz problemy żywieniowe małych dzieciProbiotykiNietolerancja laktozyEndometrioza, a dietaZespół policystycznych jajników (PCOS)Dieta low FODMAPSubstancje wspomagające prawidłową glikemięOperacja bariatrycznaMigrenowe bóle głowyInsulinoopornośćStany zapalne trzustkiMarskość wątrobyZespół metabolicznyNieswoiste choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i choroba Leśniowskiego-Crohna (CD)Choroby neurodegeneracyjne mózgu - Alzheimer i ParkinsonReumatoidalne zapalenie stawów (RZS)Kamica żółciowaCeliakiaKamica nerkowa i moczowodowaAlergia i nietolerancja pokarmowaNiedożywienieChoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicyOsteoporoza i jej związek z żywieniemŻywność, która może chronić przed nowotworamiNapary roślinne wspierające pracę organizmuDieta w depresjiNiedoczynność tarczycy z Hashimoto - a dietaChoroba refluksowa żołądkowo-przełykowa (refluks)Jak zwiększyć biodostępność żelaza w diecieDna moczanowa a dietaDieta dla Kobiet w ciążyCukrzyca – strzeż się!Cholesterol - czy słusznie oskarżony?Gospodarka hormonalna pod lupąMechanizm tycia i chudnięciaŻywienie kobiet karmiących piersiąChoroby dietozależneŻywienie Dzieci w wieku szkolnymCeliakia - jedna z najczęstszych nietolerancji pokarmowychNietolerancja laktozy u osób dorosłychPrzyczyny otyłościAlkohol a odchudzanieCukier = biała śmierćDieta a forma włosów i skóryDieta antynowotworowa wg GersonaZespół jelita nadwrażliwego a dietaJak przytyć? Porady i dieta dla chudych.Odchudzanie - Fakty, mity i stereotypyDieta przy Atopowym Zapaleniu Skóry (AZS)Najważniejsze zasady odżywianiaZdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej