Dietetyk Radosław Bernat - zdjęcie profilowe
Dietetyk
mgr inż. Radosław Bernat
Zdrowe odżywianie - produkty dietetyczne
Telefon 504 428 093 do dietetyka we Wrocławiu 504 428 093
Email - radekbernat@4slim.pl - dietetyk online radekbernat@4slim.pl

Zdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej

Dieta niskowęglowodanowa nie tylko korzystna jest dla osób borykających się z cukrzycą, ale dla każdego z nas. Podczas dostarczania organizmowi węglowodanów uwalniana jest w trzustce insulina do krwiobiegu. Ma ona dwa zadania: pierwsze transport glukozy do komórek, aby te mogły wykorzystać ją, jako źródło energii.

Drugie zadanie to pomoc w przekształceniu cukru w glikogen lub tłuszcz i magazynowanie ich w wątrobie i komórkach tłuszczowych. Z kolei hormon glukagon wywiera skutek odwrotny do insuliny, tzn. mówi organizmowi, że pora spalać tłuszcz. Wydzielanie glukagonu następuje, gdy spada poziom insuliny na dłuższy czas, jednakże podczas ciągłego spożywania węglowodanów poziom insuliny utrzymuje się na wysokim poziomie nie pozwalając wydzielać glukagonu a co za tym idzie spalać tłuszczu.

Także osoby myślące, że ograniczenie tłuszczu przy jednoczesnym spożywaniu dłużej ilości węglowodanów pozwoli na spalanie tłuszczu są w błędzie. Tłuszcz jest niezwykle ważnym składnikiem pokarmowym, którego nigdy nie powinniśmy całkowicie eliminować z naszego jadłospisu, o czym zapominają zwolennicy diety wysokobiałkowej.

Dieta niskowęglowodanowa min. dzięki powyższej zależności korzystnie wpływa na:
  • obniżenie poziomu cukru we krwi
  • serce, zapobiega miażdżycy, zawałom oraz nadciśnieniu
  • kamienie nerkowe tj. na mniejsze odkładanie w nerkach
  • żołądek i jelita, ogranicza wzdęcia, zgagę, nieżyty oraz wrzody, jak również zaparcia, biegunki oraz uchyłkowatość okrężnicy
  • prawidłową wagę ciała

Stosując regularnie i konsekwentnie dietę niskoweglowodanową możemy nawet stopniowo rezygnować z leczenia farmakologicznego powyższych przypadłości. W przypadku osób powyżej 40 roku życia należy powoli przygotowywać organizm do tej diety stopniowo zmniejszając liczbę węglowodanów np. z poziomu 10 jednostek chlebowych do 6-ciu.

Źródło:
Życie bez pieczywa - A. Christian W.Lutz
Dieta niskowęglowodanowaProbiotykiNietolerancja laktozyEndometrioza, a dietaZespół policystycznych jajników (PCOS)Dieta low FODMAPSubstancje wspomagające prawidłową glikemięOperacja bariatrycznaMigrenowe bóle głowyInsulinoopornośćStany zapalne trzustkiMarskość wątrobyZespół metabolicznyNieswoiste choroby zapalne jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG) i choroba Leśniowskiego-Crohna (CD)Choroby neurodegeneracyjne mózgu - Alzheimer i ParkinsonReumatoidalne zapalenie stawów (RZS)Kamica żółciowaCeliakiaKamica nerkowa i moczowodowaAlergia i nietolerancja pokarmowaNiedożywienieChoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicyOsteoporoza i jej związek z żywieniemŻywność, która może chronić przed nowotworamiNapary roślinne wspierające pracę organizmuDieta w depresjiNiedoczynność tarczycy z Hashimoto - a dietaChoroba refluksowa żołądkowo-przełykowa (refluks)Jak zwiększyć biodostępność żelaza w diecieDna moczanowa a dietaDieta dla Kobiet w ciążyCukrzyca – strzeż się!Cholesterol - czy słusznie oskarżony?Gospodarka hormonalna pod lupąMechanizm tycia i chudnięciaŻywienie kobiet karmiących piersiąChoroby dietozależneŻywienie Dzieci w wieku szkolnymCeliakia - jedna z najczęstszych nietolerancji pokarmowychNietolerancja laktozy u osób dorosłychPrzyczyny otyłościAlkohol a odchudzanieCukier = biała śmierćDieta a forma włosów i skóryDieta antynowotworowa wg GersonaZespół jelita nadwrażliwego a dietaJak przytyć? Porady i dieta dla chudych.Odchudzanie - Fakty, mity i stereotypyDieta przy Atopowym Zapaleniu Skóry (AZS)Najważniejsze zasady odżywianiaZdrowotne właściwości diety niskowęglowodanowej